ساختمان پیش ساخته

ساختمان پیش ساخته

ساختمان پیش ساخته

ساختمان پیش ساخته از موارد جذاب و خاص در صنعت ساخت‌وساز ، موردی که این روزها با داشتن تفاوت‌های ساختاری و عملی، توجه افراد زیادی را به خودش جلب کرده است !

این موضوع در حالی است که در شرایط فعلی داشتن ساختمان برای موارد مختلف از محل زندگی تا کار و از بناهای تفریحی تا ایده‌های خاص معماری هر کدام به نوعی لازم است.

در این بین ، ایده ساختمان پیش ساخته و اجرای آن در مدت کوتاه، از جذابیت خاصی برخوردار است که شاید موارد دیگر را چندان شامل نشود !

در این مطلب قصد داریم موارد زیر را بررسی کنیم:

  • ساختمان پیش ساخته، طراحی، ساخت و مونتاژ
  • مزایای تهیه ساختمان‌های پیش ساخته
  • نقش ساختمان‌های پیش ساخته در حفظ محیط زیست

ساختمان پیش ساخته از طراحی تا اجرا

ساختمان‌سازی از کارهای خلاقانه و جذابی است که گرچه اغلب موجودات زنده آن را به‌نحوی انجام می دهند ، اما نوع انسان با ذهن قوی و هوشمند خود ، تغییرات اساسی و ابتکارات عملی زیادی را در این زمینه به خرج داده و نتایج متفاوتی هم ایجاد کرده است .

بین ایده‌هایی که برای ساخت بنا طی قرن‌ها توسط انسان‌ها پیاده شده، ساختمان از پیش آماده یکی از جذاب‌ترین‌ها به‌حساب می آید . سابقه طولانی انجام این کار به حدود ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد که البته مربوط به نمونه‌هایی بسیار متفاوت با ساختمان‌های پیش ساخته امروزی است .

در آن زمان این کار صرفا برای موارد اضطراری و ساختمان‌هایی با کاربرد کوتاه مدت انجام می‌شد. مثل کانکس‌هایی که برای سکونت موقت نظامی‌ها یا آواره‌های جنگ و حوادث طبیعی ساخته می‌شدند .

اما چیزی که امروزه با عنوان پیش ساخته در انواع مختلف از ویلا تا خانه و ساختمان‌ می‌شناسیم، تا حد زیادی متفاوت، پیچیده‌تر و به‌عبارتی کامل‌تر است .

در این نوع ساختمان، مانند هر سازه مهندسی دیگر مراحل مختلف کار از طراحی تا اجرا به ‌شکل بسیار دقیق انجام می شود و نتیجه کار از قبل مشخص است .

به این معنا که سفارش دهنده و سازنده هر دو در طراحی آن نقش دارند و ایده‌های سفارش دهنده این نوع ساختمان تا حد امکان در ساخت آن پیاده می‌شود .

طراحی بسته به نوع ساختمان پیش ساخته متفاوت است .

مثلا برای طراحی و ساخت یک کانکس با کاربری‌های متنوع از محل سرایداری و نگهبانی تا موارد مشابه با ساختمان اداری یا مسکونی از پیش ساخته بدون شک تفاوت زیادی وجود دارد .

در مرحله اجرا هم، مثل طرح و نقشه، تفاوت در زمان، هزینه مصرفی و حتی اجزای ساخت زیاد است .

در ادامه این مطلب با هم مزایای این نوع ساختمان را مرور می‌کنیم.

۹ مزیت تهیه ساختمان پیش ساخته که شاید ندانید!

این روزها به‌خاطر نوسانات ارز ساخت‌ و سازهای سنگین با مخارج سنگین‌تر همراه شد است  و قیمت بنا از زمان شروع ساخت تا اتمام به کرات عوض می شود .

در این شرایط انتخاب بناهای از پیش آماده می‌تواند  ایده خلاقانه‌ای باشد . دلیل این موضوع را می شود در مزایایی جستجو کرد که از سفارش ساخت این نوع ساختمان نصیب کاربران می شود .

با هم این موارد را مرور می‌کنیم:

  • صرفه جویی در هزینه‌ها: در این روش خیلی از مراحل در محل کارخانه و از پیش تهیه شده و به محل نصب و مونتاژ آورده می شود . این کار نیاز به جابجایی مصالح و کارگران را به حداقل می‌رساند  که تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌ها دارد .
  • مقاوم در برابر زلزله: ساختمان پیش ساخته اغلب از مصالح سبک تری تهیه و در آن اصول مربوط به مقاومت در برابر زلزله هم به کار گرفته شده است که ایمنی بالاتری برای کاربران ایجاد می‌کند .
  • ساخت فوری و سرعت عمل بالا: سری‌کاری در ساخت قطعات این نوع ساختمان و کار گروهی در کارخانه برای تهیه بخش‌های مختلف این نوع ساختمان، به صرفه‌جویی زیادی در مراحل ساخت از نظر زمانی منجر می شود  که زمان اتمام پروژه‌ را به‌ شدت کاهش داده و از نظر اقتصادی به‌ نفع مشتری‌ هاست.
  • طراحی حرفه‌ای: طراحان ساختمان پیش ساخته با به کارگرفتن دانش روز دنیا، طرح‌های بسیار زیبا، راحت و قابل اعتمادی را برای ساخت این‌ بناها به مشتریان خودشان عرضه می‌کنند . از آنجا که این بناها به شکل مجموعه و زیر نظر گروه مهندسی تهیه و عرضه می‌شوند ، طراح‌ها و مهندس‌های بزرگی نیز در پروژه طراحی آن ها شرکت دارند که حاصل کارشان نمونه‌های بسیار جذاب و قوی است .
  • امکان طراحی آزاد و تاثیر بیشتر نظر سفارش دهنده: برای کسانی که ساختمان‌های پیش ساخته را در برنامه‌ خود قرار دادند، امکان عملی کردن نظرات از طراحی تا ساخت به‌ مراتب بیشتر موجود است . در این نوع بنا چه در مرحله طراحی و ساخت و چه در قسمت مونتاژ، امکان ایجاد تغییراتی که با نظر مشتری و زیر نظر مهندسین انجام می شود وجود دارد .
  • مصرف بهتر و کمتر انرژی: ساختمان پیش ساخته با مصالح عایق تهیه می شود که به شدت در برابر هدر رفتن انرژی مقاوم هستند . این مصالح طوری تهیه می‌شوند که سرما و گرما را هدر نمی‌دهند و نیاز به مصرف انرژی را به‌ شدت کم می‌کنند .

از طرفی طراحی این بناها با امکان استفاده بهتر از مصالحی نظیر شیشه ، استفاده بهتری از نور و گرما صورت می‌گیرد که به صرفه‌جویی در انرژی کمک بیشتری می‌کند .

  • استفاده از نیروی تخصصی: برای نصب قسمت‌های مختلف ساختمان پیش ساخته از کارگرها و کارشناس‌های متخصص در همان بخش استفاده می شود که کیفیت کار را به‌ مراتب بالاتر می‌برد .
  • قابلیت استفاده مجدد از قطعات و نیز بازیافت بیشتر: این روزها مشکلات زباله و نخاله‌های دورریختنی، دنیای ما را بیشتر از هر زمان دیگر  تهدید می‌کند . در تهیه ساختمون‌های پیش ساخته، هم امکان کاربرد بعضی قطعات و سازه‌های پیش ساخته قبلی وجود دارد و هم قطعاتی که کاربردی ندارند ، اغلب بازیافت‌ راحت‌تری نسبت به مصالح ساختمان‌های معمولی خواهند داشت.
  • مدیریت بهتر هزینه‌ها: از اون جایی که مخارج این نوع ساخت‌وساز از قبل تا حد زیادی مشخص است، امکان مدیریت مخارج هم به‌ طرز بهتری وجود دارد . از کارخانه سازنده بخش‌های مختلف این نوع ساختمون‌ها تا معمار و مهندسینی که نصب و مونتاژ قطعات را بر عهده دارند ، می‌توانند راهنمای خوبی در این زمینه باشند.

در یکی دو قرن اخیر، پیشرفت صنایع همزمان با توسعه‌ی تکنولوژی چنان انسان را شگفت زده می‌کنند که با ارائه‌ی هر خدمت و تولید جدید، انسان هم هیجان زده می‌شود و هم مبهوت.

ساختمان پیش ساخته نیز از جمله این موارد است.

خروجی این همکاری زیبا میان صنعت و فناوری، هم می‌تواند تسلط انسان را بر اطراف افزایش دهد و هم می‌تواند خود ابزار تسلط بر انسان باشد.

اما در این میان، ارائه‌ی صنایع پیش ساخته توسط صنعت و تکنولوژی همان ایده‌آلی بوده که انسان روزی را برای رسیدن به آن تصور می‌کرده است.

 

ساختمان پیش ساخته

 

انواع ساختمان پیش ساخته

شاید برای معرفی انواع ساختمان پیش ساخته بهتر باشد ابتدا بدانیم اصولا به چه مدل منازلی ساختمان پیش ساخته می‌گویند.

به ساختمان‌هایی اطلاق می‌شود که لوازم و قطعات داخلی و خارجی آن‌ها از قبل و خارج از محل مورد نظر ساخته شده و برای نصب به مکان سکونت منتقل می‌شود.

این ساختمان‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از؛

ساختمان های اداری، مسکونی، کارگاهی، خوابگاهی، ویلایی، فرهنگی، سرایداری و نمازخانه.

البته در یک تقسیم بندی کلی آن‌ها به ساختمان های پیش ساخته قابل حمل و غیر قابل حمل تقسیم می‌شوند.

این مدل ساختمان که امروز از سبک‌های کلاسیک، فیوچریسم و پست مدرنیسم الهام زیادی می‌گیرند، در واقع نوعی ساختمان مدرن به حساب می آیند.

البته از ساختمان پیش ساخته در جریان جنگ جهانی اول و دوم در کشورهای درگیر برای اسکان نظامیان و آوارگان بسیار ساخته می‌شده است .

اما امروز کاربرد این مدل ساختمان از یک ساختمان معمولی به ساختمانی برای محل سکونت دائمی افراد تبدیل شده است.

البته این مدل ساختمان دارای مدل رایج و شناخته شده‌ای با عنوان کانکس است که کاربرد بسیاری دارد.

از کانکس‌ها و دیگر ساختمان های پیش ساخته در برگزاری کمپ‌ها، نمایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، برای نگهبانی و سرایداری، برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی، آزمایشگاهی، انبار، دفتر کار و ساختمان‌های موقت و کنترل امور تاسیساتی مجموعه‌های صنعتی و مسکونی استفاده می‌شود.

مزایا و معایب این ساختمان

ساختمان‌های پیش ساخته مزایا‌ی بسیاری دارند.

چرا که از ابتدا هدف از ساخت‌ آن‌ها، ارائه‌ی محصولی با کیفیت و در عین حال سبک و مقاوم بوده است.

اما این مزایا تا حد زیادی نیز به متریال و مصالح به کار برده شده در آن‌ها بستگی دارد.

از مزایای این ساختمان ها می‌توان به قابلیت شستشوی آ‌ن‌ها در بیرون و درون، مقاومت آن‌ها در برابر زلزله با شدت زیاد و سیل، عدم نفوذ حشرات و حیوانات و ضدرطوبت بودن، قابلیت جا‌به‌جایی و انتقال به دیگر مکان‌های نام برد.

استفاده‌ی چند باره از مواد و مصالح به کار برده شده، مقرون به صرفه بودن قیمت این ساختمان‌ها، عایق بودن ساختمان پیش ساخته در برابر گرما و سرما و ضد اشتعال بودن، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هدررفت انرژی، سبک و آسان بودن جابه جایی، دارای عمر مفید با بازه‌ی ۱۰ الی ۲۵ سال و از این مواد است.

اما با وجود تمام این مزایا، ساختمان و دفاتر پیش ساخته دارای معایبی نیز هستند .

به طور مثال، خریدار نظارتی بر شیوه‌ی ساخت قطعات این نوع ساختمان ندارد و امکان سفارش به صورت سفارشی نیز بسیار کم است.

این مدل ساختمان‌ها با متراژ و ابعاد مشخصی می‌توانند بسط پیدا کنند و بیشتر از دو طبقه را با سختی و هزینه‌ی بسیاری باید سفارش داد و خریداری کرد.

از طرفی نیروهای متخصص کمتری در این زمینه وجود دارند و شیوه‌ی پرداخت نیز باید یکباره و به کل انجام شود.

 

 

طراحی ساختمان پیش ساخته

طراحی ساختمان و کارگاه‌های پیش ساخته به سلیقه‌ی طراح و خریدار بستگی دارد.

خریدار است که تعیین می‌کند ساختمان پیش ساخته او چگونه باشد.

نکته‌ی قابل اهمیت در این باره رضایت مشتری است.

اما نحوه‌ی طراحی نیز به ماهیت استفاده از این ساختمان بستگی دارد.

طراحی این نوع ساختمان ها جهت دفتر کار با طراحی آن به عنوان یک ویلای دو طبقه تفاوت دارد.

در طراحی ساختمان پیش ساخته مدیریت زمان و هزینه‌ی ساخت توسط تیم سازنده و طراح اهمیت بالایی دارد.

از آنجا که این نوع ساختمان ها تنها چند سال است که وارد کشور ما شده است، پیدا کردن تیم مجرب و ماهر در این زمینه کار چندان راحتی نیست.

امروزه برای طراحی این ساختمان ها بیشتر از سبک‌های معماری کلاسیک، پست مدرن، مدرن، فانتزی، فیوچریسم و یا فقط ساده جهت امور کاری بهره گرفته می‌شود.

به هر میزان که سبک به کار برده شده سخت‌تر و نیازمند وقت بیشتر باشد، هزینه‌ی طراحی و ساخت نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانیم : کانکس مسکونی

اسکلت ساختمان پیش ساخته شده

برای ساختن ساختمان پیش ساخته عموما از متریال فلزی و فولادی که انحنا و انعطاف بیشتری نسبت به بتن دارند و می‌توان سبک‌های مختلف را روی آن‌ها پیاده کرد، استفاده می‌شود.

اسکلت فلزی در این ساختمان ها سبب می‌شود که این نوع ساختمان‌ها در زمان کمتر و با سوار کردن این اسکلت بر روی پایه‌ی ساخته‌شده در محل بنا شود و حتی در صورت تمایل به گسترش و بسط این ساختمان، این امکان فراهم شود که قسمت‌های مختلف را با پیچ و مهره و جوش و اتصالات به بنا اضافه کرد.

تمام پانل‌ و اسکلت در کارخانه ساخته می‌شوند و به موازات پایه‌ریزی ساختمان در محل بر اساس فونداسیون عموما بتنی کوچک بدون نیاز به پی سازی بر روی زمین، طراحی آن توسط متخصصین انجام می‌شود .

و در آخر نکته‌ی مهم این است که مصالح به کاربرده شده در مورد این ساختمان‌ها به گونه‌ای است که سبک و آسان و گسترش پذیر و در حداقل زمان ساخت ممکن باشد.

مقاومت ساختمان‌ پیش ساخته در برابر حوادث

از آنجا که ساختمان‌های پیش ساخته در کارخانه و با مواد خشک و عموما از فلز ساخته می‌شود، علاوه بر عدم آسیب‌های زیست محیطی، مقاومت و ایمنی بالایی دارند.

این ساختمان ها در برابر زلزله و سیل مقاوم است چرا که یکی از معیار مهم مقاومت در برابر حوادث طبیعی، کاهش وزن بناها و ساختمان‌ها است که در این صورت زلزله کمترین تاثیر را روی وزن ساختمان و ویرانی آن می‌گذارد.

بنابراین مهم‌ترین ویژگی این ساختمان وزن سبک و اسکلت کم وزن آن و در مقابل مقاومت زیاد آن است .

به همین دلیل ساخت و استفاده از این مدل ساختمان‌ها به مناطق زلزله خیز و روی گسل پیشنهاد اول کارشناسان است.

با تمام این مزایا و قابلیت‌های ساختمان‌های پیش ساخته، اگر مایل به خرید یا سفارش این ساختمان‌های سبک و مقاوم را دارید، مجموعه‌ی صنعتی کانکس کاروان با نام شناخته‌شده‌ی بناگر آماده‌ی ارائه‌ی انواع خدمات و تولیدات پیش ساخته با بیش از بیست سال سابقه‌ی تولید است و می‌توانید با مراجعه به سایت یا تماس از خدمات مشاوره‌ای این مجموعه نهایت استفاده را ببرید.

رضایت مشتری هدف اول و برتر است.

و در پایان…

برای کسانی که قصد ساختمان سازی دارند ، ساختمان پیش ساخته یک موقعیت عالی است که هم صرفه‌جویی در زمان ساخت و هزینه‌ها را به دنبال دارد و هم فرصتی برای داشتن یک ساختمان زیبا که بیشترین امکان انتخاب را در همه مراحل به افراد می‌دهد.

از طراحی بنا تا انتخاب متریال کاربردی و نوع مونتاژ، در این نوع ساختمان بیشتر از هر نمونه دیگری در نظر مشتری تاثیرگذار است .

مواد سازنده این نوع بنا از متریال طبیعت دوست انتخاب می شود  که هم قابلیت بازیافت آسان‌تری دارند و هم قطعات آن ها برای مراحل دیگر باز هم قابل استفاده هستند.

این ساختمان‌ها با مواد عایق ساخته می شوند که امکان هدر رفتن انرژی را به کمترین میزان می‌رسانند و در آن ها می شود  بیشترین صرفه‌جویی را در مصرف انرژی به‌ بهترین شکل تجربه کرد.

استفاه از نیروی کار کمتر و حذف بسیاری از مراحل جابه‌جایی مصالح و همین‌طور طراحی حرفه‌ای این بناها هم از مزیت‌های دیگری است که با تهیه ساختمان پیش ساخته نصیب کاربران می شود .

با این‌همه اوصاف، شما هم می‌توانید صاحب یکی از این ساختمان‌ها باشید و همراه با راحتی و مقرون‌ به‌ صرفه بودن، به حفظ محیط زیست هم کمک کنید!

انواع ساختمان های پیش ساخته بتونی:

پخش ویدیو

درخواست ثبت سفارش :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *