آیا ویلای پیش ساخته به مجوز نیاز داره؟

آیا ویلای پیش ساخته به مجوز نیاز داره؟

آیا ویلای پیش ساخته به مجوز نیاز داره؟

در جواب باید بگیم که این مورد در مناطق مختلف و با قوانین متفاوت،‌ یکسان نیست؛ اما به هر حال باید برای نصب خانه پیش ساخته خودتون، مجوز دولت رو بگیرید.

بدون داشتن زمین و مجوز، نمی‌تونید ویلاتون رو نصب کنید.

خانه پیش ساخته چه مزایا و ویژگی‌هایی داره؟

حالا که می‌دونیم ویلاهای پیش ساخته، چه سازه‌هایی هستن، نوبت به مزیت‌هاشون می‌رسه.

ویلاهای پیش ساخته، مزیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارن که قبل از خرید باید اون‌ها رو بشناسید. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستن:

۱. ساخت سریع ویلا

مهم‌ترین مزیت ویلای پیش ساخته اینه که خیلی سریع ساخته شده و در زمان کوتاهی می‌تونید سازه رو نصب کنید و در ویلای خودتون مستقر بشید.

ناگفته نمونه که چون زمان کوتاهی برای ساخت این ویلاها لازمه، هزینه نهایی هم کمتر میشه. پس ویلاهای پیش ساخته اقتصادی‌تر از ساخت ویلا با مصالح ساختمانی هستن.

۲. امکان جابجایی ویلا

اگر دوست دارید در منطقه خاصی، ویلا داشته باشید، باید یه ساختمان جدید بخرید؛ اما ویلاهای ویش ساخته جایگزین بهتری برای شما هستن.

می‌تونید این ویلاها رو بخرید و به هر منطقه‌ای که می‌خواید، ببرید. حتی اگر بعد از گذشت مدتی بخواید به منطقه دیگه‌ای برید، می‌تونید ویلا رو هم با خودتون ببرید.

۳. دوام بالای متریال به کار رفته در ویلاهای پیش ساخته

در شمال کشور، مشکلی که برای ساختمان‌سازی وجود داره، اینه که مواد ساختمانی به دلیل رطوبت، خراب میشن.

به همین دلیل، در مدت زمان کوتاهی باید ویلاهای سنتی رو بازسازی کرد؛ اما ویلای پیش ساخته این مشکل رو رفع کرده. متریال به کار رفته در این سازه‌ها در برابر رطوبت، مقاوم هستن و آسیبی نمی‌بینن.

۴. طراحی دکوراسیون متناسب با سلیقه مشتری

همه ما دوست داریم خانه و ویلامون رو خودمون طراحی کنیم. با خرید خانه‌های پیش ساخته می‌تونین خودتون فضای داخلی ویلا رو طراحی کنید.

۵. مقاوم در برابر زلزله

شاید فکر کنید که این ویلاها، مقاومت خوبی ندارن؛ اما جالبه بدونین که ویلاهای پیش ساخته در برابر بلاهای طبیعی، کاملاً مقاوم هستن.

این ویلاها طوری طراحی و ساخته میشن که در برابر زلزله و بقیه بالایای طبیعی مقاوم باشن و استاندارد جهانی از نظر استحکام به زلزله رو دارن.

۶. استفاده بهینه از انرژی

این روزها، برای همه ما مهمه که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم، چون منابع انرژی دارن کم میشن و سوخت‌های فسیلی تجدیدناپذیر هستن.

پس مهمه که یه ویلایی بخریم که به ما در صرفه‌جویی انرژی کمک کنه. ویلای پیش ساخته، محیط داخل رو با عایق بودن در و پنجره، گرم میکنه و در نتیجه مصرف انرژی هم کمتر میشه.

۷. قابلیت بازیافت متریال ساختمانی

بازیافت مواد ساختمانی یکی از مهم‌ترین مواردیه که باید در ساختمان‌سازی در نظر گرفت.

با هر بار تخریب ویلاهای سنتی، مواد ساختمانی زیادی وارد محیط زیست میشن که سرعت بازیافت اون‌ها خیلی کنده یا اصلاً بازیافت نمیشن.

ویلاهای پیش ساخته، این مشکل رو هم حل می‌کنن. مواد ساختمانی این ویلاها خیلی راحت بازیافت میشن و اون‌ها رو میشه برای سازه‌های جدید استفاده کرد.

 

 

ویلاهای پیش ساخته چه معایبی دارن؟

علاوه بر همه مزیت‌هایی که برای ویلای پیش ساخته بیان کردیم، این سازه‌ها معایبی هم دارن که باید اون‌ها رو بدونید.

به هر حال، هر ساختمانی با هر طراحی، مزایا و معایبی داره. این مزایا و معایب رو باید باهم مقایسه کرد و در نهایت بهترین تصمیم رو گرفت.

حالا بیایید ببینیم ویلاهای پیش ساخته چه معایبی دارن:

۱. اندازه از پیش تعیین شده ویلا

در خانه‌های معمولی می‌تونید اندازه کل ساختمان رو تعیین کنید؛ اما در ویلاهای پیش ساخته، همچنین امکانی وجود نداره.

اندازه این ویلاها از قبل تعیین شده و شما یه اندازه ثابت و مشخص رو می‌تونید بخرید.

۲. وجود مشکلاتی در نصب سازه‌ها

موقعیت زمین و تطابق اون با سازه، یکی از مهم‌ترین مواردیه که باید در خرید ویلای پیش ساخته در نظر بگیرید.

در بعضی مواقع، ممکنه به دلیل ناهمواری و مناسب نبودن موقعیت زمین، نصب سازه با مشکل مواجه بشه. پس قبل از سفارش ویلا، نقشه‌ محل زمین رو به فروشنده نشان بدید.

۳. پرداخت هزینه‌ها به صورت یه‌جا

وقتی ویلای معمولی می‌خرید، می‌تونید هزینه‌ها رو در چند مرحله پرداخت کنین؛ اما برای خرید خانه‌های پیش ساخته، این امکان وجود نداره.

شما باید همه هزینه‌ها رو یه‌جا پرداخت کنید.

۴. خرید زمین و پرداخت هزینه‌ مجوز

درسته با وجود ویلای پیش ساخته، هزینه‌ای برای مصالح ساختمانی پرداخت نمی‌کنید؛ اما باید یه قطعه زمین در منطقه مورد نظرتون بخرید.

همچنین به مجوز دولتی هم برای نصب ویلاهای پیش ساخته نیاز دارید.

۵. نصب ویلا توسط افراد متخصص

لازمه بدونید که برای نصب ویلای پیش ساخته به افراد متخصص نیاز دارید و هر شخصی نمی‌تونه این کار رو براتون انجام بده.

مثلاً معمارهایی که ویلاهای عادی رو می‌سازن، نمی‌تونن کار نصب خانه پیش ساخته رو انجام بدن.

انواع ویلاهای پیش ساخته کدام‌اند؟

حالا که می‌دونیم ویلاهای پیش ساخته، چه مزیت‌ها و معایبی دارن، وقتش رسیده که انواع اون رو بشناسیم.

ویلاهای پیش ساخته رو در انواع مختلفی می‌سازن که به شرح زیر هستن:

۱. ویلای دوبلکس

ظاهر ویلا برای افراد زیادی، اهمیت داره و بعضی افراد علاقه خاصی به ویلاهای دوبلکس دارن.

ویلاهای پیش ساخته به شکل دوبکس هم ساخته میشن و شما می‌تونید سازه مورد علاقه خودتون رو انتخاب کنین.

اگه همیشه عاشق ویلاهای دوبلکس بودید؛ اما نتونستید خانه دوبلکس بخرید، این ویلاهای پیش ساخته دوبلکس می‌تونن انتخاب خیلی خوبی براتون باشن.  

۲. کانکس

اگر خانه معمولی دارید و فقط جایی برای گذران تعطیلات می‌خواید، کانکس می‌تونه گزینه مناسبی باشه.

با این ویلا می‌تونید در مصرف انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. کانکس‌ها وزن کمی دارن و می‌تونید اون‌ها رو به هر منطقه‌ای ببرید. معمولاً اندازه کانکس‌ها از ۶۰ تا ۱۵۰ متره.

۳. خانه‌های کوچک

ویلای پیش ساخته به شکل خانه‌های کوچک هم ساخته میشه. وقتی که فضا و بودجه کمی دارید، می‌تونید این نوع خانه‌ها رو بخرید. این خانه‌ها مساحتی کمتر از ۲۰ متر دارن.

جای نگرانی هم نیست؛ در این خانه‌ها، همه نکات ایمنی، عایق و … رعایت شده. البته باید بگیم که نگران اندازه کوچک این خانه‌ها نباشید.

در این خانه‌های کوچک، از هر فضایی به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده شده.

۴. خانه‌های متوسط

خانه‌های متوسط معمولاً برای یک یا دو نفر مناسب هستن. اندازه این خانه‌ها ۲۰ تا ۸۰ متره و ۱ یا ۱.۵ طبقه هستن.

البته طراح‌ها می‌تونن ایده‌های خودشون در مورد هر کدوم از مدل‌های خانه پیش ساخته رو با ما در میون بذارن و ما اون ایده رو اجرا کنیم.

روش ساخت ویلای پیش ساخته

تا اینجای مقاله، با انواع ویلاهای پیش ساخته آشنا شدیم و حالا نوبت به روش ساخت اون‌ها می‌رسه. ویلاهای پیش ساخته رو به روش‌های متفاوتی میسازن:

  • ویلای پیش ساخته ساندویچ پانل؛ سازه‌ای که با استفاده از تایل‌های ساندویچ پانل ساخته میشه. حالا می‌پرسید که ساندویچ پانل چیه؟ ساندویچ پانل یکی از انواع مصالحیه که از دو لایه ورق فولادی و یه لایه عایق بین اون‌ها تشکیل شده. این لایه عایق از جنس‌ پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تشکیل شده. این پانل‌ها، ضخامت‌های مختلفی دارن و بر اساس کاربردشون، بین ۴ تا ۲۵ سانتی ‌متر ساخته میشن. این نوع ویلای پیش ساخته برای مناطق خیلی سرد یا خیلی گرم مناسبه، چون ساختار عایق خوبی داره. جهت زیباسازی این ویلاها از دیوارپوش‌های مختلف استفاده میشه.
  • خانه‌های مدولار: روش دیگه‌ای که برای ساخت ویلاهای پیش ساخته وجود داره، اینه که از پروفیل‌های آهنی و ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌کنن. به این نوع ویلاها، خانه‌های مدولار گفته میشه. از عایق پلی استایرن و عایق فوم بین ستون‌های اسکلتی این نوع ویلاها استفاده میشه تا هدر رفت انرژی به حداقل برسه.
  • ویلاهای چوبی؛ استفاده از چوب هم روش دیگه‌ای برای ساخت ویلای پیش ساخته است. داشتن یه خانه‌ چوبی، همیشه حسی از طبیعت و انرژی مثبت رو برامون داره. با ویلای پیش ساخته چوبی، می‌تونید با هزینه‌ مناسبی یه خانه‌ چوبی داشته باشید. اجزای مختلف ویلاهای پیش ساخته چوبی، در کارگاه برش می‌خورن، کدگذاری شده و در محل نصب مونتاژ میشن؛ اما چون چوب‌های مرغوب قیمت زیادی دارن، خیلی از این روش استفاده نمیشه. به هر حال، اگر دوست دارید یه کلبه چوبی داشته باشید، می‌تونید با پرداخت هزینه کمی بیشتر نسبت به روش‌های دیگر ساخت ویلاهای پیش ساخته، خانه چوبی خودتون رو بخرید.
  • ویلای پیش ساخته ال ‌اس ‌اف: اسکلت اصلی ویلای پیش ساخته ال ‌اس ‌اف، از جنس ورق‌های فولادیه که در محل نصب ساختمان، به وسیله پیچ و مهره به هم متصل میشن. این ورق‌ها، بنایی محکم و ایمن رو به وجود میارن. دیواره‌های این اسکلت رو با مصالح مناسبی پر می‌کنن. این نوع از ورق‌های فولادی، سبک وزن هستن و برای جلوگیری از خورده و پوسیده شدن، یه لایه پوشاننده روی اون‌ها کشیده میشه.
  • ویلای پیش ساخته بتنی: این نوع خانه‌های پیش ‌ساخته، از اسکلت فلزی و دیوار و سقف بتنی ساخته شدن. اتصال اجزای ساختمان در ویلای پیش ساخته بتنی، به وسیله ریل‌ها و در بخش‌هایی با چسب‌ مخصوص انجام میشه. در نصب این ویلاها، نیازی به عملیات ساخت ‌و ساز در محل نصب نیست. دیوارهای بتنی این نوع ویلاهای پیش ساخته، در کارخانه ساخته میشن.

 

انواع ویلای پیش ساخته کدام‌اند؟

ساختمان‌های پیش ‌ساخته بر اساس جنس‌ و تکنولوژی ساخت‌ به انواع مختلف چوبی، بتنی، ال ‌اس ‌اف، پی ‌وی ‌سی، ساندویچ پنل و … تقسیم میشن.

تقسیم بندی دیگه‌ای هم برای ویلاهای پیش ساخته وجود داره که به دو نوع اصلی خانه پیش ساخته قابل ‌حمل و غیرقابل‌ حمل تقسیم میشن.

باید بگیم که پیش ساخته بود سازه، دلیلی بر قابل حمل بودن اون نمیشه. پس بیایید با هم ببینیم که این دو نوع ویلاهای پیش ساخته، چه ویژگی دارن:

  1. خانه پیش ساخته قابل حمل: این نوع ویلا رو می‌تونید به هر منطقه‌ای منتقل کنید. قطعه‌های این نوع خانه پیش ‌ساخته در کارخانه تولید میشه، در کارگاه مونتاژ شده و در محل مورد نظر مشتری نصب میشن. این نوع ویلاهای پیش ساخته، طرفدارهای خیلی زیادی دارن.
  2. خانه پیش ساخته غیرقابل حمل: بعد از نصب، این نوع سازه رو نمی‌تونید جابه‌جا کنید. کیفیت خانه پیش ساخته غیرقابل حمل نسبت به نوع قابل حمل اون بالاتره؛ اما چون بعد از نصب، دیگه نمیشه اون رو جابه‌جا کرد، طرفدارهای کمتری نسبت به مدل قابل حمل داره.

سیستم گرمایشی و سرمایشی ویلای پیش ساخته به چه شکله؟

سیستم گرمایشی و سرمایشی ویلای پیش ساخته کاملاً مشابه خانه‌های مسکونی معمولیه.

برای گرمایش و سرمایش خانه‌های پیش ساخته می‌تونید از انواع روش‌ها مثل سیستم پکیج و رادیاتور، بخاری گازی یا برقی، کولر با قابلیت گرما زایی و … استفاده کنید.

انتخاب استفاده از هر کدوم این روش‌ها بستگی به موقعیت زمین و ویلا داره.

به طور مثال، دسترسی یا عدم دسترسی به گاز شهری، آب و امکانات دیگه مورد نیاز می‌تونه روی انتخاب روش گرمایش و سرمایش ویلا تأثیر بذاره. ناگفته نمونه که سیستم گرمایش و سرمایشی مثل آبگرمکن، پکیج و کولر گازی رو خود خریدار باید تهیه و نصب کنه و جزو خدمات شرکت تولید کننده ویلا نیست.

به طور حدودی، عمر مفید سازه‌های پیش ساخته بین ۲۵ تا ۳۵ سال تخمین زده میشه؛ اما در صورت استفاده صحیح،  سازه پیش ساخته می‌تونه بیشتر از این سال‌ها عمر مفید داشته باشه.

ویلای پیش ساخته چه امکاناتی داره؟

امکانات داخلی هر سازه با دیگری فرق میکنه. امکانات هر ویلا بر اساس درخواست خریدار تعیین میشه؛

اما به طور کلی، همه اون‌ها سرویس بهداشتی و حمام به همراه روشوی دارن که لوله کشی و شیرآلات اون‌ها، کامل و آماده استفاده هستن.

از امکانات دیگه‌ای که فضای داخلی ویلاهای پیش ساخته داره، می‌تونیم به کابینت آشپزخانه، سینک، هود، گاز صفحه‌ای، کمد دیواری، لوستر، درب ضد سرقت، پنجره‌های دوجداره با حفاظ فلزی اشاره کنیم؛ اما امکانات دیگه‌ای مثل سرویس فرنگی، سونا بخار با دیوارهای شیشه‌ای و دیگر امکانات لاکچری هم بر اساس سلیقه و بودجه مشتری به ویلا اضافه میشه.

به هر حال،‌ یه سری امکانات در همه ویلاها مشترکه؛ اما یه سری امکانات خاص با توجه به درخواست مشتری روی ویلا گذاشته میشه.

بعضی از این امکانات خاص رو میشه به شرح زیر نام برد:

  • سرویس بهداشتی فرنگی؛
  • در ورودی ضد سرقت؛ جهت افزایش امنیت ویلا؛
  • آشپزخانه‌ای با امکانات لاکچری؛
  • قرار دادن جاکفشی در تراس ورودی؛
  • پنجره‌های دوجداره؛ جلوگیری از هدر رفت انرژی؛
  • قرار دادن سونا و جکوزی.

زیر سازی ویلاهای پیش ساخته به چه شکله؟

به طور کلی همه موارد مرتبط با سازه به عهده شرکت تولید کننده ویلاهای پیش ساخته است.

مواردی هم که به ملک مرتبط باشن مثل ساخت کرسی، ایجاد فضای سبز، ایجاد چاه فاضلاب، لوله کشی مناسب، برق رسانی و گاز از کنتور تا سازه وظیفه خریداره.

شرکت تولید کننده فقط بنا رو می‌سازه و نصب میکنه؛ اما برای ساده کردن کار ساخت کرسی، رفع مشکلات و نقص‌های نقشه ساخت کرسی که هماهنگ با سازه باشه یا ایجاد یه محل برای قرار گرفتن سازه، راهنمایی‌های لازم رو انجام میدن.

قیمت ویلای پیش ساخته چقدره؟

عوامل زیادی روی قیمت خانه‌های پیش ساخته تأثیر میذارن که به شرح زیر هستن:

متریال، زیبایی و کیفیت، تعیین کننده قیمت ویلای پیش ساخته هستن.

خواسته مشتری و طرح نهایی کار هم روی قیمت ویلاهای پیش ساخته تأثیر میذاره. همچنین هرچه مساحت ویلا بیشتر بشه، قیمت اون هم بیشتر میشه.

نوع مصالح به کار رفته در ویلای پیش ساخته هم می‌تونه قیمت رو تغییر بده؛ مثل نوع اسکلت، سقف، نمای داخلی، کف طبقات، کفپوش و مواردی مثل آشپزخانه،  سرویس بهداشتی، نوع درها و … .

همچنین مشتری باید کارهای زیرسازی و فونداسیون رو انجام بده. اگر این کار رو شرکت سازنده ویلای پیش ساخته انجام بده، هزینه اون جدا در نظر گرفته میشه.

ناگفته نمونه که منطقه مورد نظر برای نصب سازه تأثیری روی قیمت نداره. هزینه حمل و نقل سازه پیش ساخته، از محل تولید تا محل نصب، دریافت میشه.

تعداد طبقات هم روی افزایش هزینه ویلاهای پیش ساخته تأثیر میذاره. دلیل بالا رفتن قیمت ویلای دو طبقه، اینه که ستون‌ها و اسکلت بندی اون نسبت به خانه یک طبقه، مقاوم‌تر و ضخیم‌تر ساخته میشه.

همچنین پله‌ها هم قیمت را بالا می‌برن؛ اضافه شدن پله به شکل‌های گرد، دکوراتیو، دو محور ورق، دو محور باکس و تک محور کنسولی.

به طور کلی، ویلای پیش ساخته‌ای در شمال کشور ساخته می‌شود با ویلایی که در دیگر مناطق کشور ساخته می‌شود تا حدودی در مواد و مصالحی که در ساخت آن بکار برده می‌شود متفاوت خواهد بود، آن هم به سبب موقعیت جغرافیایی و موادیست که بایستی مقاومت بیشتری در برابر آن شرایط آب و هوایی را داشته باشند.

وقتی یه ویلای پیش ساخته دوبکس با اشکال هندسی و مدل در و پنجره‌های خاصی می‌خواید، قیمت اون نسبت به خانه معمولی، بیشتر میشه.

مشخصه‌های فولاد، کیفیت خود پانل‌هایی که در سقف و برای عایق ویلای پیش ساخته به کار رفتن، کیفیت ضخامت متریال‌ها و مصالح، کالاهای استفاده شده در گرمایش و سرمایش و شیرآلات هم نقش تعیین کننده‌ای دارن.

در مورد ویلاهای پیش ساخته از جنس چوب هم باید بگیم که به دلیل استفاده از چوب ترموود، هزینه ساخت می‌تونه بالا باشه.

در آخر هم برای اطلاع دقیق‌تر از قیمت ویلای پیش ساخته بهتره با متخصص‌های این حوزه مشورت کنید.

یادتون باشه که بدون دیدن محل نصب ویلا نمیشه قیمت رو تخمین زد. ابعاد ویلای پیش ساخته، شیوه ساخت ویلا و هزینه حمل و نقل تا حدود زیادی روی قیمت تمام شده تأثیر میذارن.

ناگفته نمونه که خودتون هم می‌تونید در طراحی خانه پیش ساخته، نقش داشته باشید. همچنین اگر طراح‌ها و معمارها طرح خاصی برای ویلای پیش ‌ساخته داشته باشن، ما می‌تونیم این طرح رو اجرا کنیم.

تنها کافیه طرح خودتون رو با ما در میون بگذارید. از طرح ایده تا اجرا و پیاده‌سازی اون، زمان زیادی طول نمیکشه.

سخن پایانی

در این مطلب، با ویلای پیش ساخته، انواع و ویژگی‌های اون آشنا شدیم. همین‌طور حالا می‌دونیم که چه عواملی روی قیمت این ویلاها تأثیر میذارن.

اگر می‌خواید ویلای قابل حمل خودتون رو داشته باشین، ما می‌تونیم ویلاهایی با قیمت‌های مناسب در اختیارتون قرار بدیم.

اگر طراح و معمار هستید و خودتون ایده‌ای دارید، با ما در میون بذارید تا اون رو اجرا کنیم. از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید، از شما متشکریم.

امیدواریم این مطلب براتون مفید بوده باشه. خوشحال میشیم نظرات ارزشمند خودتون رو به ما بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *